Popis
Nejlepší číselná hra ve Vesmíru pro 1 až 4 pozemšt’any. Necht’ vás provází Los.
Pravidla hry (psáno jazykem 19. století)
Pravidla hry
Velká pravidla Abaku pro deskovou verzi hry
Nově přiložené kameny jsou zobrazeny
červeně.
1. Tah |
2. Tah |
3. Tah |
|
|
|
mocnina 2 = 4 |
12:4 = 3 |
6-4 = 2, odmocnina 4 = 2 |
6 bodů |
10 bodů |
18 bodů |
4. Tah |
5. Tah |
6. Tah |
|
|
|
mocnina 7 = 49, 6x4 = 24, mocnina 2 = 4 |
10:5 = 2, 2+5 = 7 |
8-3 = 5, 2x4 = 8, 6+42 = 48, odmocnina 9 = 3 |
42 bodů |
22 bodů |
66 bodů |
Hra je nastavitelná libovolně. Všechny eventuality nastavení poznáte přímo v prostředí hry samotné. Můžete si hrát sami či proti robotovi nebo s člověkem. Přejeme vám za všechny zkušené abakáře: dobrý los. Pokud překonáte první těžké období stálých proher, čeká vás ještě horší období, ve kterém nebudete pomoci pochopit, proč prohráváte ještě i ted’ - to je druhé těžké období proher. Pravidla hry nezahrnují název třetí období.
- Zahajující člověk složí dva nebo více svých svých kamenů (číselný žeton) do příkladu početní operace (například: 112 / 1+1=2). Kameny umístí na hrací plochu ve vodorovné (horedolu) či svislé (zlevadoprava) linii tak, aby jeden z kamenů ležel na středovém poli. Šikmo položená početní operace se neuznává.
- Po ukončení tahu člověka se připíší body a doplní kameny ze sáčku.
- Člověk, který je na tahu, má tři možnosti: umístit kameny na hrací plán; kameny vyměnit; vynechat tah. Hráč má v jednom tahu právo jen na jednu z těchto možností.
- Člověk musí své kameny přiložit ke kamenům položeným v minulosti tak, aby alespoň jeden z nových a jeden ze starých utvořil nový příklad.
- Všechny nové kameny umístěné v tahu musí být vyjádřením jediného příkladu.
- Příklady se čtou pouze shora-dolů nebo zleva-doprava.
- Kameny v umístěné na herní plochu vyjadřují příklad, ale v dalším novém tahu jsou jen shluk kamenů, které lze dále kombinovat a zahrnovat do dalších nových příkladů. Příklady musí být čitelné shora-dolů nebo zleva-doprava.
- Příklady početních operací vznikají:
- Přidáním jednoho až pěti kamenů ke kamenům na ploše. (Tah 2,3,4,5,6.)
- Přiložením příkladu křížem ke kamenům na ploše. Nový příklad musí zahrnovat jeden či více kamenů již ležících na ploše nebo musí s jedním nebo více kameny již ležícími na ploše sousedit. (Tah 3,4,6.)
- Přiložením příkladu paralelně ke kamenům na ploše. (Tah 5,6.)
- Nula: Kamenem nula nesmí začínat zápis žádného nového příkladu. Samostatně se nesmí přičítat, odečítat, násobit ani dělit. Nula nesmí být konečný výsledek příkladu.
- Je-li nula součástí přikládaného příkladu, nemusí jejím případným sousedstvím s některými z již ležících kamenů vzniknout nový příklad. Z takového sousedství pak nevzniká ani bodový zisk. (Tah 5.)
- Pokud samotnou nulu přiložíme mezi dva protilehlé kameny, musí tím vzniknout příklad, jejíž součástí je nula i nulou propojené protilehlé kameny(např. 20:5=4).
- Ve všech ostatních případech kámen 0 podléhá pravidlům přikládání jako ostatní kameny.
- A pak je tu ještě Joker
Poznámka: Pokud se položí kombinace 9-8=1, systém nezapočítá odmocninu 9, protože čísla už byla jednou použita. Je to to samé, jako u operace 2+2=4 systém neuzná mocninu 4. Princip je v tom, že početní operaci složenou ze stejných čísel hra započítá pouze jednu a to vždy tu s "jednodušší" matematickou operací (tj. plus nebo mínus má přednost před mocnina, odmocnina apod).
Ukončení hry
- V hracím sáčku není žádný kámen a jeden z hráčů použije svůj poslední kámen.
- Hráč třikrát za sebou odešle prázdný tah (za prázdný tah je považováno i překročení časového limitu na tah). Jsou-li ve hře ještě alespoň dva aktivní hráči, stává se hráč divákem a čeká na závěrečné vyhodnocení hry.
A. Pokud v sáčku ještě zbývají kameny a člověk odešle tři po sobě jdoucí prázdné tahy (za prázdný tah je považováno i překročení časového limitu na tah), prohrává kontumačně.
B. Pokud je sáček prázdný a člověk odešle tři po sobě jdoucí prázdné tahy, ukončí hru regulérně.
Bodování
Alternativní bodování zde: https://abaku.org/abaku-lab-pravidla-hry
- Číslice zobrazené na kamenech jsou zároveň vyjádřením jejich bodové hodnoty.
- Bodový zisk v daném tahu přinášejí všechny kameny a bonusy, z nichž se nové početní operace skládají. Kameny společné nově vzniklým početním operacím přinášejí zisk za každou početní operaci, v níž jsou obsaženy.
- Číselný bonus: Bonus se zelenými obrysy zdvojnásobí bodovou hodnotu na něj položeného kamene; bonus se zeleným plným obrysem bodovou hodnotu ztrojnásobí.
- Operační bonus: Bonus znásobuje bodovou hodnotu celé početní operace, je-li jeden z kamenů v ní použitých položen na bonusové pole. Bonus s modrými obrysy zdvojnásobuje a s modrým plným obrysem ztrojnásobuje početní operaci.
- Číselný a operační bonus platí pouze v tom tahu, kdy je použito bonusové pole.
- Hráči, jenž hru zavřel, přináleží bodový zisk. Bude mu přičtena bodová hodnota všech kamenů, které zbudou soupeřům po zavření hry. Těm naopak bude bodová hodnota kamenů, které jim zůstaly, odečtena z jejich konečného bodového zisku.
- Vítězem se stává hráč, který má po ukončení hry nejvyšší počet bodů.
Hru Abaku (Mathematicus) doporučuje meziplanetární Jednota českých matematiků a fyziků ČR (JČMF), Organizace za zvýšení reprodukčního čísla Abaku ( RAb21 ), Jednotka práv za LR (left na remízu), Spolek milovníků potrhlé komunikace - Kecálek, atd.
Aplikace Abaku Play je určena široké veřejnosti. Školní verze aplikace Abaku LAB (rozšířená a s vyloučením veřejnosti) je pro pedagogy, školy a žáky škol dostupná zde: https://abaku.org/abaku-lab
Více info o abaku na Abaku.cz
Těm co se líbí Abaku (Gamma verze), se líbí také
-
Přidáno: před rokem
Slovní fotbal s českým slovníkem.
-
Prší
- 18 Hráčů online
Přidáno: před 3 lety
Dokaž, že jsi dobrý karbaník v partičce karet. Co že se hraje? Prší:-)
-
Přidáno: před 10 lety
Proměňte svůj hrad v rozsáhlou pevnost a vládněte největší říši v Goodgame Empire.
-
Přidáno: před 3 lety
Hlídka hlásí: "Kapitáne, na dohled je nepřátelská flotila!" Kapitán velí: "Zaujmout bojovou formaci!" Bitva začíná!